images/yasna-300.png

پورتال

 

 

پورتال به چه معنا

Portal یا به فارسی درگاه، نوع خاصی از وبسایت است که دارای امکانات اختصاصی و ویژه ای  است و دسترسی ها و توانمندی های بالاتری نسبت به وبسایت را برای صاحبان آن به ارمغان می آورد. این گونه وبسایت ها بیشتر برای کاربران سازمانی جهت مدیریت هرچه بیشتر کسب و کارشان مورد استفاده قرار میگیرد.

تصوری که ما از وب سایت ها داریم با دیدن پورتال ها تغییر می‌کند.بطور مثال حتما دیده اید که وبسایت های بانک ها، بیمه ها، شهرداری و امثال اینها یک وبسایت خبری یا ساده نیستند بلکه امکانات اختصاصی مانند پنل مشترکین، امکان خرید و پرداخت اینترنتی و غیره را هم دارد. خود وبسایت ، امکانات و بحث مدیریت آنها در مجموعه ای به نام  پورتال قرار میگیرند.

بنابراین با دانستن موارد گفته شده اخیر برای داشتن یک همچین مجموعه ای که نیازهای یک سازمان را بخواهد برآورده کند نباید به دنبال یک شرکت طراحی وب سایت باشیم، بلکه باید بدنبال جایی باشیم که راهکارهای سازمانی را برای وبسایت ارائه میدهد و یا به عبارتی ارائه کننده پورتال های سازمانی باشد.

 

 

خصوصیت و ویژگی های یک پورتال

۱: قابلیت گروه بندی نمودن مطالب طبق نیاز هر کاربر

۲: مدیریت مطالب

۳:دارای ابزارهایی برای تولید مطلب و محتوا

۴:امنیت مناسب

۵:پشتیبانی از انواع زبان ها

۶: سهولت در دسترسی و استفاده از امکانات

۷:توانایی سفارشی سازی و کنترل محتوا از طریق پنل کاربری اختصاصی

۸: بروزرسانی و نگهداری دائمی پورتال

 

انواع پورتال ها

۱: پورتال بانکی

پورتال های بانکی نوعی از پورتال هستند که علاوه بر خدمات عادی الکترونیکی خودشان توانمندی خاص و بالقوه ای در مدیرت و حساب های مالی را برای صاحبان بانک ها بوجود می آورند و مسلما به دلیل موارد مالی دارای امنیت بسیار بالاتری نسبت به دیگرنوع های پورتال ها هستند.

۲:پورتال سازمانی بیمه:

این گونه پورتال ها امکانات مربوط به بیمه مانند پرداخت حق بیمه، مشاهده سوابق و از این دست را انجام می دهند و نسبت به بانک ها از درجه امنیتی مالی پایین تری برخوردارند ولی امکانات و توانمندی های استاندار و بالایی درمدیریت مشتریان را دارا هستند.

۳:پورتال سازمان های دولتی:

پورتال های دولتی گونه ای از پورتال ها هستند که موجبات الکترونیکی نمودن و ایجاد رفاهیات و امکانات اجتماعی هستند مانند پورتال های پلیس +۱۰ ، پورتال دفاتر پیشخوان و ...

۴:پورتال سازمانی شرکتی:

این نوع پورتال ها دارای راهکارهای تجاری بروزی هستند که موجبات تحقق اهداف شرکت ها را بر اساس نوع کسب و کار و میزان بزرگی آنها از یک وبسایت ساده تا یک پورتال قدرتمند سازمانی را بوجود می آورند.

۵:پورتال سازمانی شهرداری ها:

این پورتال نوع دیگری از پورتال ها است که به کمک نگه دارندگان و گردانندگان شهرهای کوچک و بزرگ می آیند و از امکانات الکترونیکی اجتماعی مناسب برای توسعه و نگهداری شهرها و رفاه شهروندان برخوردار هستند

۶:پورتال دانشگاه ها:

دانشگاه ها برای مدیریت آسانتر و سریع تر دانشجویان ، نمرات، واحدهای درسی، استادان و بطور کلی مجموعه آموزشی نیازمند سیستم داخلی یا بعضا فراگیر و متصل به پورتال های سازمان های دیگر هستند که این امر با استفاده از پورتال آموزشی و امکانات و ویژگی های آن میسر خواهد شد. 

۷:پورتال مراکز خدماتی و اداری:

امروزه روز اکثر کسب و کارهای ریز و درشت به دنبال همسو نمودن خود با دنیای پیشرفته تکنولوژی و خدمت رسانی هرچه بهتر به مشتریان خودشان هستند. که در راستای این هدف می توانند از پورتال مناسب خودشان استفاده نمایند. نکته ای که در این نوع پورتال ها حائز اهمیت است اینست که دارای انواع مختلفی از امکانات بر حسب نیاز صاحبان کسب و کار است و قابلیت مدیریت هزینه طراحی وبسایت برای آنها فراهم است.